odwodnienia liniowe

Modyfikacje klimatyczne - z coraz częstszymi i bardzo gwałtownymi burzami w równym poziomie stają się dokuczliwym impulsem, powodując liczne podtopienia. Bez odpowiednich rozwiązań technologicznych bylibyśmy zdani tylko na osobiste umiejętności radzenia sobie podczas gwałtownych opadów deszczu. Bez względu na doświadczenie, stan powstających wtedy niebezpiecznych momentów na drogach istniałaby w parze z kosztownymi naprawami. W ogóle woda na jezdni to olbrzymie niebezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nawet kilkumilimetrowa warstwa nawierzchni wody potrafi uczynić, że nasz samochód będzie wręcz pływał, innymi słowy tracił przyczepność. W połączeniu z obrotami silnika przenoszonymi na osie pojazdu uczyni, że koła będą tworzyć zawirowania strumieni wodnych, zmniejszając tym samym widoczność na drodze. Bez dwóch zdań więc bardzo znaczącym aspektem jest, aby wodę z opadów atmosferycznych odprowadzić w jak najszybszym czasie i na jak najkrótszym wymiarze drogi. Nadmienić powinno się również o ryzyku wypadków samochodów transportowych, przeznaczonych do transportu m. in. łatwopalnych cieczy lub szkodliwych substancji tj. oleju czy chemikaliów. Unikatowość kreacji odwodnień liniowych powinna polegać na efektywnym działaniu na polu zapobiegania dostaniu się szkodliwych substancji do gleby. W dzisiejszych czasach konstrukcje rynien szczelinowych, montowanych w odwodnieniach są odporne na działania chemikaliów, tak więc większe zgrupowanie projektantów oraz inżynierów pada na szukaniu rozwiązań, dotyczących wzmagania wydajności pochłaniania i szybkiego odprowadzania wody i rozlicznych substancji. Nieraz jadąc dowolnym środkiem transportu, zauważyliśmy u poboczy dróg coś na kształt koryta, na ogół w kolorach zbliżonego do białego. To nic innego jak odwodnienie liniowe, stworzone z żelbetonu. Tworzą podstawę przy konstruowaniu dróg i autostrad, potrzebne stają się przy stawianiu tuneli, gdzie podobnie jak stosuje się kanalizację, służącą do odprowadzania wody. Taka kanalizacja z odwodnieniami powinna normalnie przyjąć sto litrów na sekundę, na odcinkach nie przekraczających długości pięćdziesięciu metrów. Po wszelkim takim odcinku odwodnienia muszą być zabezpieczone oraz scalone z syfonami albo studniami z barierą. Żelbetowe konstrukcje odwodnień stosowane są przede wszystkim tam, gdzie drogi posiadają stosunkowo mały wzdłużny spadek powierzchni terenu, a są to obszary dotyczące m. in. zakrętów, pagórków czy środków jezdni, gdzie pasy ruchu spinają się ze sobą. Wszystkie opady oraz zanieczyszczenia mieszają się ze sobą, tworząc stosunkowo niebezpieczną maź, lecz ona nie powinna być odprowadzana na okoliczne tereny. W zależności od terenów ochrony wód, woda opadowa w większości przykładów musi być odprowadzana za pomocą szczelnych rynien oraz rurociągów z terenów ochrony. Odwodnienia liniowe z żelbetu w dwóch wariantach - z krawężnikiem i bez są znakomitymi rozwiązaniami w tym zakresie oraz spełniają swoją funkcję bez zarzutu, gwarantując zarazem prawidłowe funkcjonowanie ruchu biologicznego. Abstrahując od dróg i autostrad, odwodnienia liniowe spotkamy również w przemyśle m. in. na halach przemysłowych, myjniach lub przy magazynach, gdzie przebiega groźba zalania wodą lub innymi substancjami podłoża. Spełniają one wtenczas wszystkie niezbędne formułki bezpieczeństwa odprowadzania substancji, mając za wskazania strzec podkład oraz najbliższe otoczenie przed niespodziewanym zalaniem. Dzięki adekwatnym szczególnościom pochłaniania mogą w sposób pewny przemieszczać płyny do stosownego stanowiska przeznaczenia. Z miejsc magazynowych woda jest bardziej zanieczyszczona, więc projekt kanalizacji winien uwzględniać odprowadzanie płynów do stosownych oczyszczalni. Przekrój odpływów dla odwodnień wszelkiego rodzaju dla przemysłu jest na ogół wzmacniany, przez co zwiększa się jego trwałość na dodatkowe obciążenia, połączone z odprowadzaniem dużych i gwałtownych napływów wody lub odmiennych substancji. Są też bardziej odporne na wstrząsy i drgania wywołane transportem i przemieszczaniem się ciężkich pojazdów, maszyn po odwodnieniach. Stosowna roztwór betonu jest optymalizowana pod daną inwestycję pod kątem trwałości z uwzględnieniem najnowszego rozmiaru zaawansowania technicznego. Przede wszystkim jest to beton mało podatny na ściskanie, a w połączeniu z dużą odpornością na rozciąganie użytej stali (powstaje żelbeton), odwodnienia liniowe są w stanie wytrzymać naprężenia dynamiczne oraz statyczne. Po wylaniu formy odwodnienia i po procesie utwardzania może wytrzymać niezmiernie potężny ścisk ciężkich wózków widłowych i transporterów (do nawet stu dwudziestu ton). To mogą być jednak obciążenia przelotne, natomiast nie należy wyłączać długotrwałych obciążeń albo występowaniu dużych sił bocznych na oś rynny odwadniającej. Wobec tego warto zastosować rynny z przerywaną szczeliną, mającą za funkcja ustawiać obciążenie na całej długości fragmentu odwodnienia. Jeden taki fragment, łączony z kolejnymi na zakładkę, może wynosić maksymalnie cztery metry. W razie bardziej zawiłych kształtem podłoży o nietypowym kształcie, jest realność zakupu odwodnień z kształtkami lub innymi fragmentami kątowymi o możliwie każdym stopniu zakrzywienia. Ze względu na przeróżne konstrukcje, mogłoby się wydawać, że potrzeba co do poniektórych rodzajów odwodnień specjalne fundamenty i jest to jak w najwyższym stopniu rzeczywiste. Przy znacznych obciążeniach dla odwodnień, istnieje możliwość zapadnięcia całej instalacji, tak więc przed montażem powinno się złożyć specjalnie obliczony pod sposobne obciążenia fundament z żelbetonu. I tu należy zwrócić atencję na studzienki kanalizacyjne. Maksymalna odległość między studzienkami jest uzależniona od obliczonej wielkości wody przy uwzględnieniu spadu terenu, podzielonym przez boczny odpływ na obecne metry. W takim razie mamy pełne przekonanie, że odwodnienie będzie dopełniać swą funkcję należycie i bez problemowo służyło na wiele lat.

Opracowano przez: Sylwia